איך לזהות דגים כשרים?

מערכת שורש  כב תמוז, תשפג  7/11/2023

בתורה מופיעה חלוקה של עולם החי לשלוש קטגוריות מרכזיות: בהמות, עופות ודגים. סימני הכשרות הינם ייחודיים לכל קטגוריה, כלהלן
.......................

איך לזהות דגים כשרים?

צילום: pixabay

עולם הכשרות הוא אחד התחומים המרכזיים בעולם היהדות – הן בחיי האדם הפרטי והן בחיי המדינה הציבוריים. התורה הקדישה פסוקים רבים לנושא הכשרות, ופוסקי ההלכה שבכל הדורות עסקו בנושא זה בצורה משמעותית והקדישו לכך ספרים רבים. עולם הכשרות מתחלק לסעיפים רבים, ובמאמר זה נרחיב מעט אודות סימני הכשרות בדגים, ונסביר כיצד לזהות דגים כשרים.

סימני הכשרות בבעלי חיים
בתורה מופיעה חלוקה של עולם החי לשלוש קטגוריות מרכזיות: בהמות, עופות ודגים. סימני הכשרות הינם ייחודיים לכל קטגוריה, כלהלן:

  1. בהמות: סימני הכשרות המגדירים בהמה ככשרה הם פרסה שסועה והעלאת גירה.
  2. עופות: בעופות לא נאמרו במפורש סימני כשרות, והתורה מפרטת רשימה שמית של כל העופות הכשרים. בגמרא מופיעים סימני הכשרות של העופות (קורקבן נקלף, אצבע נוספת וזפק), אולם הם אינם מגדירים את העופות הכשרים, אלא מתארים את העופות המופיעים ברשימת התורה.
  3. דגים: סימני הכשרות בדגים הם סנפירים וקשקשת.

ברשימה זו התעלמנו מתת קטגוריה נוספת, והיא הרמשים. ברשימה זו נמצא החגב, אשר כשרותו כיום נתונה במחלוקת הלכתית רחבה, ונרחיב על כך מעט בהמשך.

המסורת בהגדרת הכשרות
בנוסף לרשימות המתוארות בתורה, בגמרא נאמר שאין לאכול עוף אלא אם יש עליו מסורת שהוא כשר למהדרין. הגדרה זו נבעה מהקושי בזיהוי העופות הרשומים התורה, עקב השתנות השפה ושינוי אזור המגורים במהלך ההיסטוריה של עם ישראל. עם זאת, הגדרת המסורת כתנאי הלכתי צומצמה לכשרותם של עופות ובעלי חיים בלבד, והיא אינה מופיעה כתנאי לאכילת דגים עקב בהירות הסימנים שנאמרו בהם. בנקודה זו ראוי להזכיר את נושא החגבים, אשר קהילות אשכנז ועדות המזרח נמנעו מלאוכלו עקב העדר המסורת לגביו, אולם קהילות תימן וצפון אפריקה מחזיקות במסורת כשרות במיני חגבים מסוימים, ולהן מותר לאוכלו עד היום.

איך לזהות דג כשר
כפי שציינו, סימני הכשרות לדג טהור הם סנפיר וקשקשת. בהלכה נקבע שכל דג בעל קשקשת הוא בהכרח גם בעל סנפיר, וממילא ניתן לאכול כל דג על פי קשקשים בלבד. הקשקשים בהלכה מוגדרים ככיסויים קטנים היורדים מהעור בלי לפצוע אותו, כך שבמקרה ויש על העור סימני קשקשים אולם הם אינם ניתקים מהעור בקלות – הם אינם קשקשים, והדג אינו כשר. הימצאות הקשקשים נמדדת בעת שהדג במים, כך שגם במקרה והדג משיר את קשקשיו לאחר שדגים אותו – הוא עדיין ייחשב לדג כשר המותר באכילה.

בעיית התולעים בכשרות הדגים
בעיה צדדית הנוגעת לתחום כשרות הדגים היא בעיית התולעים. דגים רבים צוברים במהלך חייהם תולעים קטנות במקומות שונים, כך שהאוכל את הדג ללא בדיקה עלול לאכול את התולעים ולעבור על ארבעה איסורים! מסיבה זו חשוב לרכוש דגים בעלי חותמת כשרות בלבד, או להקפיד על ניקיון הדג לפני אכילתו. המקומות הנפוצים ביותר להימצאות תולעים הם בתוך בטנו של הדג, בין הקשקשים, באזור הזימים ובאזור הראש.

למידע נוסף כנסו לאתר